Voormolen Artcore

EERSTE WERK 1963 - 1974

Het eerste werk dat Leo Voormolen, eind jaren '60 - begin jaren '70, maakte bestond uit grafische gadgets op papier en karton. Ook maakte hij gebruik van foto's en afbeeldingen, onder andere uit strips, die hij uitdekte en zo tot PopArt achtige voorstellingen maakte. Hij schilderde in het begin alleen op papier en op houten panelen.

Naast het experimenteren met tekenen en schilderen is hij in deze tijd ook een liefhebber van fotografie, zowel van het fotograferen zelf als van het ontwikkelen en afdrukken van de foto's. Rond 1966 maakt hij fotoreportages tijdens optredens van de Nederlandse bands Cuby and the Blizzards en The Zipps. Volgens The Zipps zelf is de fotoreportage van hun optreden een zeldzaamheid, omdat door de toen gebruikte lichtshow fotograferen nagenoeg onmogelijk was. De fotoreportages van deze bands zijn daarom opgenomen in de gallerij van zijn Eerste Werk.


VROUWEN 1974 - 1976

Leo Voormolen zijn eerste stijlperiode, vanaf 1974, bestaat uit zijn 'vrouwen', veelal geabstraheerde erotische afbeeldingen van vrouwen. Als basis voor de voorstellingen gebruikte hij foto's uit pornografische tijdschriften.

De invloed van de Amerikaanse PopArt is in dit werk duidelijk zichtbaar. In het begin van deze periode werd door Leo gewerkt met lak en latex die werd opgebracht op houten panelen, later ging hij over op het gebruik van latex op papier en op linnen. Voor de werken maakte hij zelf de lijsten op maat, van zowel alluminium als hout.


KNOPPEN 1976 - 1979

Leo Voormolen was een grote liefhebber van muziek en was veelvuldig met zijn koptelefoon naast zijn muziekinstallatie te vinden. De eind jaren '70 en jaren '80 kenmerkende metalen knoppen op muziekinstallaties inspireerde hem om abstract werk te gaan maken waarin de creatie van licht een grote rol ging spelen. De radiale lijnen die zichtbaar zijn als recht op een metalen potmeterknop wordt gekeken zijn in het werk uit zijn knoppenperiode duidelijk herkenbaar.
De voor Leo's werk kenmerkende kleurverlopen en het gebruik van de trekpen als opbrengtechniek ontstaat tijdens zijn 'knoppenperiode'.


BLOKJES 1979 – 1981

De 'knoppenperiode' gaat in de loop van de jaren '80 over in een periode waarin de kleurverlopen in blokjes worden gegoten. Het gevolg zijn nog abstractere voorstellingen waarin de creatie van licht een nog voornamere rol gaat spelen.


GRILLIGE VORMEN 1981- 1984

De blokjes maken halverwege de jaren '80 langzaam plaats voor grillige, vlamachtige, vormen waarbij de kleurverlopen het centrale thema blijven. Er komt tijdens deze Grillige periode een zeker mate van agressie in Leo Voormolen zijn werk.

Tijdens deze periode maakt hij het meest arbeidsintensieve werk uit zijn carriere. De uitbundige kleurverlopen en het perfectionisme dat deze periode van zijn werk kenmerkt leiden er toe dat sommige mensen er van uit gaan dat door Leo gebruik wordt gemaakt van de airbrush-techniek. Zijn techniek blijft in realiteit echter het pure handwerk met de trekpen en de penseel.

In 1983 wordt een documentaire gemaakt over de totstandkoming van het schilderij Nr.121.



ARTCORE 1984 – 1993

Na de periode van de grillige vormen gaat Leo Voormolen begin jaren '90 over op een nog abstractere stijl. Aanvankelijk verlaat hij daarvoor de trekpen en de latex en maakt werk met behulp van inktpennen waarmee puntjes worden opgebracht. Later gaat hij toch weer over op het gebruik van latex op papier en linnen.

Tijdens deze periode gebruikt hij de term ArtCore voor zijn werk.

In het werk is duidelijk felheid en agressie terug te zien, een abstractere voortzetting van wat al gedurende de periode met grillige vormen ontstaan was.


DIVERS WERK EN OPDRACHTEN

Leo Voormolen heeft naast tekeningen en schilderijen ook werk in opdracht gemaakt. Dit betrof vooral werk in opdracht van lokale scholen. Tijdens de uitvoering van zijn opdrachten liet hij de leerlingen meekijken en participeren. Ook was hij enige jaren actief als hoofdredacteur van de Schoolkrant van de Rotterdamse IVO Mavo, als geestelijk vader, ontwerper en hoofd lay-out.


SCHETSEN 1963 – 1993

Leo Voormolen begon zijn werken altijd met het maken van schetsen. Sommige van deze schetsen werkte hij uit tot een werktekening, maar de meeste bleven als schets achter in zijn schetsboekjes en op losse vellen papier.


EXPOSITIES EN PUBLICITEIT

Fotodocumentatie, krantenartikelen en andere zaken die te maken hebben met exposities van het werk van Leo Voormolen.


PORTRETTEN

Portretten van Leo Voormolen, door Leo en anderen.